به گزارش معدن نامه، بهرام شکوری ظهر دوشنبه در حاشیه نشست نقش برندینگ در توسعه فعالیت های معدنی در محل اتاق ایران به خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: حاکمیت نقش مهمی در تداوم سیاست های اقتصادی توسعه تجارت در چارچوب ایجاد برندینگ در فرآیند تجاری سازی دارد.
وی افزود: قطع مناسبات تجاری و اقتصادی با هریک از کشورهای جهان، تمام محاسبات یک فعال تجاری و یا مجموعه ای از دست اندرکاران صادرات و واردات را برهم می زند، بنابراین حاکمیت نقش کلیدی در گسترش تجارت بین الملل می تواند ایفا کند.
بر اساس گزارش ایرنا، رئیس کمیسیون معادن اتاق یادآور شد: امروز کالاهای تجاری در نقاط مختلف جهان دارای مشخصه خود است، موضوع صدور کالای حلال برای کشورهای اسلامی از جمله در منطقه خلیج فارس از جایگاه مهمی برخوردار است، در عین حال داشتن گواهی های بین المللی تولید برای کشورهای صنعتی اولویت خود را دارد.
شکوری گفت: واقعیت اینکه دولت یازدهم، در مناسبات بین المللی در قالب توافق برجام یک گام مهم برداشت و انتظار می رود در شرایط امروز بخش دولتی و خصوصی در قالب برندینگ تولیدات خود را به بازارهای هدف برسانند.
وی اضافه کرد: امروز برندینگ می تواند تا 80 درصد دارایی نامشهود یک بنگاه اقتصادی نقش داشته باشد و این موضوع اهمیت آن را محرز می کند.
به گفته این فعال صنعتی- معدنی موضوع برندینگ در دنیا جایگاه خود را یافته و چنانچه بخواهیم با دنیا مبادلات تجاری داشته باشیم، ناگزیر از اجرای قواعد آن هستیم و مساله برند به عنوان یک اصل مورد پذیرش قرار دارد.
در سال 1392 بالغ بر 88 درصد از صادرات ایران به 14 کشور انجام شد که در سال 1395 به 20 کشور رسید، اما همچنان موضوع برندینگ به عنوان یک حلقه مغفول مطرح است.
ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی سال 92 به رقم 41.8 میلیارد دلار رسید، در حالی که پارسال این میزان برابر با 43.9 میلیارد دلار بود.
برندینگ تنها راه ایجاد مزیت رقابتی
به گزارش اخبار فلزات، رئیس کمیته ملی استاندارد ارزشگذاری برند در این نشست، از پایان بر یافتن دوران تجارت کالا و لزوم توجه به برندسازی تاکید کرد. وی در ادامه بیان کرد که ایران از سال ۱۳۸۴ عضو ناظر سازمان تجارت جهانی (WTO) شد، و یک دوره ۱۰ ساله به ایران فرصت داده شد که با اجراییی کردن موارد رعایت شده تبدیل به عضو فعال شود اما به دلایل مختلفی این اتفاق رخ نداد.
عظیم فضلی پور در ادامه بیان کرد سازمان تجارت جهانی در سال ۱۳۸۴؛ ۳۴ کالا دارای اهمیت برای سرمایه گذاری را به ایران معرفی کرد که اگر در این موارد سرمایه گذاری کند، تراز تجاری کشور مثبت خواهد شد. بهعنوان مثال این سازمان در پیشبینی خود آورده بود که ایران تبدیل به یک خودروساز بزرگ نخواهد شد و بهتر است که در این زمینه سرمایهگذاری نکند. در عوض در بخش معادن و فولاد ایران توانایی بالایی دارد. اما متاسفانه به این موارد توجهی نشد.
او در ادامه بیان داشت که امروزه در فضای تجارت جهانی مزیت های رقابتی مهم شده اند و دیگر مزیت های نسبی کافی نیست و باید به این سمت حرکت کرد؛ برندینگ نیز جزو مزیت های رقابتی محسوب میشود.
بنا بر این گزارش، اولین گام حرکت برای جهانی شدن معدن و صنایع معدنی کشور این است که تولیدکنندگان این بخش به اهمیت آن پی ببرند و مزیت های استفاده از آن را بشناسند. متاسفانه هنوز بسیاری از مدیران کشور تفاوت میان برندینگ و ترید مارکت را نمیدانند و ادعا میکنند که محصولات آنها برند است در حالی که برند مفهومی ثبت شدنی نیست بلکه باید در اذهان عمومی جا بیفتد. بنبراین شروع و مقدمه کار این است که شرکتهای داخلی بپذیرند در عصر چهارم تجارت شغول به فعالیت هستند و در این عصر برند خرید و فروش میشود و نه کالا و در گام دوم باید از متخصصان این حوزه برای ایجاد مقدمات، پایههای معماری این مفهوم یاد شده، رنگ، شعار و... استفاده کنند.
با این وجود دولت نیز برای توسعه این نگاه باید اقدامات متعدد و حمایتگرانهای را انجام دهد، اما متاسفانه در این زمینه حرکتی نداشته و حتی اقدامات اشتباهی نیز انجام داده است.