جمعه 30 شهريور 1403 شمسی /9/20/2024 4:11:27 AM
عضو کمیته نانو فرآوری در معادن خانه معدن ایران تشریح کرد:

عضو کمیته نانو فرآوری در معادن خانه معدن ایران در خصوص نقش نانو در معادن و صنایع معدنی اظهار کرد: برای رفع مشکلات صنایع معدنی بهتر است ارتباط میان معدنکاران و شرکت‌های دانش بنیان تقویت شود. 
نانوفرآوری چه کمکی به معادن ایران می‌کند؟/ نقش نانو معدن در افزایش بهره‌وری

به گزارش معدن نامه، زهره برومند با بیان مطلب فوق اظهار کرد: فناوری نانو، فناوری تولید مواد، ابزارها و سیستم های جدید دراندازه مولکولی و اتمی است و در دست گرفتن کنترل این ساخته ها و استفاده از ویژگی‌هایی که در این ابعاد ظاهر می شود را شامل می شود. از مهم‌ترین این ویژگی‌ها می توان به نسبت سطح به حجم بالا اشاره کرد در واقع اتم‌هایی که در سطح قراردارند، اثر بسیار بیشتری نسبت به اتمهای درون حجم ذرات بر خواص فیزیکی ذرات دارند.

او افزود: پدیده ها در مقیاس نانو برای علوم زمین و معدن مهم و بی نظیرند. کارهای تحقیقاتی اخیر نشان می دهد بسیاری از نتایج و روشهای فرایندهای ژئوشیمیایی بر مبنای پدیده های در مقیاس نانومتر در ذرات است. نیروهای سطحی، تاثیر نامتناسب و غیر یکنواختی روی ساختار شیمی و تحرک این نانو ذرات در کره زمین دارند. در بسیاری حالات تفاوتهای اساسی بین مواد حل شده،کلوئیدها و جامدات وجود دارد.

برومند گفت: دانش نانو معدن به طور عام، شامل مطالعه مواد و فرایندها در حد نانو، که نقش آنها در فرایندهای زمین شناختی و تشکیل کانسارهای پنهان در کره زمین است، تعریف می‌شود.

او ادامه داد: جامعه معدنی برای پیشبرد اهداف خود نیازمند همسویی با موج سریع انقلاب نانوفناوری است. تحقیقات نانو تأثیر قابل توجهی بر روی فرایندهای شیمیایی و زمین شناسی در ترازهای کم عمق و عمیق زمین گذاشته زیرا این پدیده ها اساسا مولکولی هستند. فرایندهای نانومقیاس محوراصلی درک ما از نحوه شکل‌گیری خاک، چرخه جهانی عناصر، بهره مندی از اقیانوس‌ها، حفاظت زیست محیطی و بیوژئوشیمی است.

عضو کمیته نانو فرآوری در معادن خانه معدن ایران یادآور شد: تاکنون در سطح جهان و ایران  پروژه های پژوهشی بسیاری در زمینه پاکسازی عناصر آلاینده و همچنین جذب عناصر ارزشمند از پساب و پسماند معدنی انجام پذیرفته است و نتایج بسیار خوب و امیدوارکننده ای هم گزارش شده است و در آینده‌ای نه چندان دور فناوری‌های نوین نقش تعیین کننده‌ای در بالا بردن بهره وری و کاهش هزینه های معدنکاری خواهند داشت.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین