جمعه 30 شهريور 1403 شمسی /9/20/2024 4:07:58 AM
مدیرعامل شرکت معدنی چشمه سنگ زنجان مطرح کرد:

مدیرعامل شرکت معدنی چشمه سنگ زنجان با بیان اینکه معارضان محلی مانع رشد معدنکاری در کشور هستند، ظرفیت‌های اقتصادی معدن فلدسپات سهند چشمه سنگ زنجان را تشریح کرد.  
پیش شرط بازارسازی محصولات معدنی/ معارضان محلی قیمت تمام شده را بالا می‌برند

علی اوسط حیدری در گفت‌‌وگو با معدن‌نامه با بیان اینکه بخش معدن نیاز به فرهنگسازی دارد، اظهار کرد: تا زمانی که افزایش هزینه حمل و نقل در معادن وجود دارد، نمی‌توان برای ورود به بازار داخلی و جهانی برنامه‌ریزی کرد. در معدن فلدسپات سهند چشمه سنگ زنجان هر سال نزدیک 5 میلیارد و 550 میلیون ریال فقط حمل داخلی با راننده‌های محلی داریم و محلی ها اجازه نمی دهند شخص دیگری برای حمل و نقل محصولات ما ورود پیدا کنند. طوری که هر چند وقت یکبار به دلیل وجود معارضان محلی با فرمانداری و کلانتری درگیری داریم.

او افزود: محلی ها برای کرایه حمل و نقل ما قیمت گذاری می‌کنند و ما به دلیل اینکه سفارش تولیدمان را از معدن باید به دست مصرف کننده برسانیم ناچاریم این هزینه ها را متقبل شویم. در حالی که معدن فلدسپار سهند این شرکت کنار آسفالت قرار دارد  و بدون هیچ آلودگی زیست محیطی فعالیت میکند. اما در مقطع کنونی بیشتر مشکلات ما به عنوان معدنکار با محلی هاست چرا که هر سال 25 درصد کرایه به یک مسیر 80 کیلومتری اضافه می نمایند یعنی باید 120 هزار ریال سال گذشته را امسال 150هزار ریال در هر تن کرایه پرداخت کنیم و لذا اجازه ورود رانندگان غیرخودی را نمی‌دهند.

حیدری با اشاره به افزایش قیمت تمام شده حمل و نقل در ادامه گفت: در سال های اخیر برای خرید چند کامیون درخواست تسهیلات 4 میلیاردی کردیم اما هنوز معاونت معدنی وزارت صمت پاسخی به این درخواست نداده است در حالی که می توان با خرید کامیون هزینه های حمل و نقل مان را کاهش دهیم.

این فعال معدنی با بیان اینکه عوارض حمل و نقل هم در حال افزایش است، گفت: در مقطع کنونی کل درآمد ما از معدنکاری صرف کرایه راننده‌های محلی و اجاره ای می شود در حالی که سود ما نصف جابه‌جایی آن خاکی است که از معدن به کارخانه‌های کاشی و سرامیک حمل میشود. کاهش هزینه حمل و نقل برای ما بسیار مهم است و با داشتن 4 کامیون ده چرخ و دو دستگاه لودر برای ما کاهش هزینه و مشکلات حمل و نقل حل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت معدنی چشمه سنگ افزود: چرا که در این سال ها با مشتری مداری، قیمت‌گذاری‌ اصولی و تولید بیشتر توانستیم بازارسازی کنیم. ولی قدرت آن را نداریم که محصول را با قیمت تمام شده مناسبی به مصرف‌کننده برسانیم.

او با بیان اینکه در ایران قدرت چانه زنی در دست کارخانجات کاشی و سرامیک و مصرف کنندگان است. او گفت: تا جایی می‌توانیم رقابتی تولید کنیم که دولت هم بسترهای لازم و مشوق های تولیدی را فراهم کند.

حیدری درباره تولید معدن فلدسپار سهند گفت: اگر سفارش 100 هزار تن به  ما داده شود، ما آمادگی تولید آن را داریم. فقط مشکل حمل و نقل به لحاظ رانندگان محلی آن را داریم که هر روز به بهانه ای از قبیل سوخت آزاد و گران شدن لوازم یدکی کرایه را افزایش می دهند. این معدن ذخیره بیش از 10 میلیون تن دارد و با توسعه عملیات معدنکاری مطمئنا به ذخایر بیشتری هم خواهیم رسید.

او یادآور شد: الان به شرکت‌های معتبر کاشی و سرامیک مواد اولیه (فلدسپار سدیک) می رسانیم و بیشتر صنایع کاشی و سرامیک اصفهان، یزد، شیراز و همدان را خوراک می دهیم اما واقعا برای تولید کنندگان داخلی هزینه بالای حمل و نقل صرفه اقتصادی ندارد. الان بیشتر با کارخانجات داخلی همکاری میکنیم و حداقل در سال بالای 100 هزار تن تولید داریم و در این زمینه اصلا محدودیتی نیست.

این فعال معدنی افزود: تزریق منابع مالی جدید در این معدن می تواند در مسیر بازارسازی به ما کمک کند. چرا که هم اکنون اماراتی ها معتقدند خاک موردنیازشان را از هند تنی42 دلار می گیرند اما از ایران به دلیل کرایه حمل بالا و جابه‌جایی تا بنادر 58 دلار پیشنهاد دادیم و این برایشان توجیه اقتصادی نخواهد داشت. ضمن اینکه محصول ایرانی حق تولیدکنندگان ایرانی هم است و تولیدکنندگان کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی اصفهان و یزد و شیراز و همدان باید مواد اولیه خود را با قیمت معقول خریداری کند. انتظار ما از دولت دوازدهم این است که معادن خاک های صنعتی را دریابد و تسهیلاتی مخصوص و ویژه برای این صنایع اختصاص دهد، از قبیل خرید ماشین آلات معدنی و کامیون برای حمل و نقل.

حیدری گفت: در مقطع کنونی بازار قطر برای صادرات خوب است. اما نیاز به تقویت بازارمان داریم و بازاریابی هزینه خودش را دارد. در حمل و نقل برای تامین گازوئیل مشکل داریم و ما بارها برای جابه جایی تولیدمان به رانندگان التماس می‌کنیم بارمان را جابه‌جا کنند. چرا که برای هر راننده ای سهمیه 4000 لیتر در ماه سوخت تعیین شده بود که اخیرا 2000 لیتر آن را حذف کردند. دولت بهتر است برای حمل و نقل و تولید در این زمینه همکاری و مساعدت کند.

او تاکید کرد: معدن ما در منطقه کوهستانی و گردنه واقع شده به همین دلیل زمینی جهت محل دپوی میانی و سایت بارگیری خریداری کرده‌ایم تا در فصل سرد و زمستان بتوانیم محصولات خود را به کارخانجات مصرف کننده برسانیم اما متاسفانه از طرف سازمان کشاورزی و امور اراضی جلوگیری می‌شود و ایجاد مشکل می‌کنند. بطوری که مدت دو ماه است از حمل بار به محل دپو جلوگیری شده و می‌گویند زمین کشاورزی تغییر کاربری برای صنعتی نمی‌شود و همچنین مدت دو سال است که با مسوولان ادارات، سازمان کشاورزی و امور اراضی مکاتبات داریم اما تا کنون نتیجه‌ای برای تغییر کاربری از کشاورزی به صنعتی نگرفتیم.

حیدری در پایان با اشاره به  اینکه امیدوارم دولت دوازدهم دولت تدبیر و امید و مسوولان استانی  زنجان در زمینه تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات معدنی و سوخت آن مساعدت و یاری کنند و وزیر صمت دولت دوازدهم آقای دکتر شریعتمداری با انتخاب معاونان کاربلد معدنی در حوزه معدن تلاش کنند تا از این طریق بتوان منشا تحولات مهمی در زمینه معادن کشور باشند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین