جمعه 30 شهريور 1403 شمسی /9/20/2024 1:59:19 AM
در مراسم امضای تولید مشترک واگن با روسیه مطرح شد:

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت تاکید کرد: مناسبات و روابط خود را با کشور دوست روسیه بالاخص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و استقلال و شرایط جدید روسیه توسعه می دهیم. 
در امضای قراردادها دوستان زمان تحریم را فراموش نمی کنیم/ توسعه حمل و نقل عمومی اولویت برنامه ششم

به گزارش معدن نامه، محمدرضا نعمت زاده در مراسم امضای قرارداد مشترک تولید واگن بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت ترنس مش هولدینگ روسیه افزود: این شرکت معتبر ترین و بزرگترین شرکت حمل و نقل ریلی روسیه از لحاظ توان ،‌سابقه و تکنولوژی است.
نعمت زاده اضافه کرد‌: دولت جمهوری اسلامی ایران به حمل و نقل عمومی اولویت داده و میدهد و در برنامه ششم توسعه هم بر این امر تاکید شده است.
وی ادامه داد: حمل و نقل ریلی و توسعه حمل و نقل و فعالیتهای صنعتی ریلی قطعا در دولت دوازدهم ازموارد جدی و مهم است که مقدمات آن در یک سال پیش در قالب قوانین و مصوبات دولت و شورای اقتصاد آورده شد.
وی تصریح کرد: ما قرارداد خرید یا پیمانکاری نمی بندیم بلکه این مشارکت حتی ممکن است تا 30 سال دیگر هم ادامه یابد و شاید هم بیشتر و قابل تمدید است.
نعمت زاده اظهار کرد: این مشارکت با استفاده از توانایی نرم افزاری و سخت افزاری و نیروی انسانی داخلی شروع شده و ادامه دارد و صحبت هم شده که یکی از واگن سازی های بزرگ را تحت پوشش این مشارکت در  بیاوریم و سهم ایدرو 20 و طرف روسی80 درصد است.
وی اظهار امیدواری کرد واگن سازی پارس به مشارکت ایران و روس تبدیل شود.
وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت یادآور شد: سال گذشته برای خرید 6 هزار واگن باری از روسیه  توافق شد که وزارت راه و شرکای سرمایه گذار علاقمند بودند خریداری کنند  و در این زمینه قرار شد  1100 دستگاه وارد شود و حدود 5 هزار دستگاه با همکاری سه شرکت تولید کننده ایرانی و روسی در داخل تولید شود.
وی در ادامه از انجام مذاکرات نهایی برای رسیدن به توافق با اوراسیا در ارمنستان از امروز خبر داد و گفت: این مذاکرات  دنبال می شود و از همه 5 کشور هم عضو حضور دارند و امیدواریم در این سفر تمام شود و در ماه اکتبر که روسای هر 5 کشور عضو از جمله روسیه با هم ملاقات می کنند موافقت نامه به تصویب نهایی برسد و روابط کاملا جدید و توسعه یافته با کشورهای  همسایه را آغاز کنیم.

توانمندی داخلی در واگن سازی

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در توافق نامه ای که قبلا در زمینه تولید واگن با شرکت ترنس مش هولدینگ روسیه امضا کردیم حداکثر استفاده از ساخت داخل و توانمندی داخلی ازمحورهای مهم بوده است. 

منصور معظمی در مراسم امضای قرارداد ایدرو و شرکت ترنس مش هولدینگ روسیه در زمینه ساخت واگن افزود: طبق این توافق نامه 80 درصد سهام متعلق به شرکت روس و 20 درصد متعلق به ایدروست.
وی با بیان اینکه این شرکت بزرگترین شرکت ساخت لوکوموتیو در روسیه است افزود : 35 درصد سهام این شرکت به شرکت آلستوم فرانسه تعلق دارد.
معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت  تاکید کرد : منابع مالی از طرف شرکت مشترک و  از طریق روسیه تامین خواهد شد.
معظمی افزود : طبق برنامه ششم توسعه و تاکید دولت صنایع ریلی جزو صنایع اولویت دار اعلام شده و سال گذشته مصوبه وزارت کشور برای ساخت 2 هزار واگن برای مترو به امضا رسیده است.
به گفته وی نیاز کشور برابر اعلام وزارت کشور حدود 8 تا 10 هزار واگن است.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین خرید یک کارخانه ساخت لوکوموتیو در ایران را توسط شرکت ترنس مش هولدینگ از جمله توافقات قبلی برشمرد و افزود : این شرکت  از طریق سرمایه گذاری و خرید یکی از شرکتهای واگن ساز در داخل به مشارکت با ایدرو می پردازد و امروز این مورد نیز نهایی و امضا شد.
وی این همکاری را فرصتی برای توسعه سرمایه گذاری در صنایع ریلی دانست و گفت : امیدوارم این مشارکت سرآغاز همکاری گسترده بین دو کشور باشد.
گفتنی است شرکت ترنس مش هولدینگ روسیه محصولاتی از قبیل لوکوموتیو برقی، دیزلی،‌ واگن های مسافری و اتوبوسی ،‌واگنهای چند گانه الکترونیک، مترو، باری و برقی تولید می کند.
طبق  قرارداد مدل همکاری روسیه و ایران تاسیس شرکت مشترک با سهم سرمایه گذاری 80 به 20 است که پس از تشکیل شرکت با فاینانس 2 میلیارد یورو همکاری خواهند کرد و به مرور متناسب با پروژه های آتی حجم سرمایه گذاری دو طرف افزایش خواهد یافت.

در امضای قراردادها دوستان زمان تحریم را فراموش نمی کنیم

عباس عراقچی در مراسم امضای قرارداد مشترک تولید واگن بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت ترنس مش هولدینگ روسیه که در محل وزارت صنعت ،‌معدن وتجارت برگزار شد افزود : دوستان و شرکای قدیمی که روسیه در راس آنهاست در تمام پروژه ها در اولویت هستند و در آینده همکاری ایران و روسیه و سایر دوستان ایران گسترش خواهد یافت.
عراقچی تصریح کرد: خوشحالیم که یکسال و نیم بعد از اجرای برجام وبه مرحله اجرا رسیدن توافقات هسته ای مذاکرات و تبادل هیات ها به سرانجام رسیده و مدتی است شاهد امضای توافق نامه ها و قراردادهای خارجی هستیم.
او یادآور شد: ظرف هفته های گذشته قرارداد توتال و بعد آلستوم و اکنون نیز قرارداد تولید واگن بسته شد که نشان از تنوع نحوه همکاری های اقتصادی با کشورهای اروپایی و آسیایی و دوستان قدیم که روسیه در راس آنهاست، دارد.



منبع: شاتا

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین