جمعه 30 شهريور 1403 شمسی /9/20/2024 2:10:17 AM
وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار شد:

وزیر صنعت، معدن و تجارت از صنایع داخلی خواست به کاتالیست های داخلی اعتماد کنند. 
صنایع به کاتالیست های داخلی اعتماد کنند/ هنوز در تولید پلیمرها خودکفا نشدیم
به گزارش معدن نامه، محمدرضا نعمت زاده در حاشیه مراسم افتتاح چرخه کامل تولید کاتالیست های حاوی فلزات گران بها افزود: من از صنایعی که با خرید کاتالیست های داخلی اعتماد ایجاد کردند تشکر می کنم این تولید پایه ی خوب علمی دارد و بازیافت کاتالیست ها به خاطر فلزات گران بها هم در این واحد انجام می شود. 
وی تصریح کرد: باید از واحدهای دانش بنیان حمایت کنیم و فعالیت اینگونه واحدها در محدوده  شهرهای بزرگ  در دولت مجاز شناخته شده است چرا که نیاز به ارتباط با دانشگاه دارد. 
وی با بیان اینکه فناوری، علم، دانش و صنعت به هم آمیخته است اضافه کرد: کمتر از 20 سال است که در این زمینه تلاش می کنیم و محصولات این واحد در صنعت نفت و پتروشیمی استفاده می شود. 
مهندس نعمت زاده افزود: حدود 60 نوع کاتالیست از طریق تحقیق، توسعه و مهندسی معکوس در این واحد تولید می شود. 
وی در پاسخ به سئوالی در زمینه خودکفایی کشور در تولید کاتالیست، گفت: در مصارف عمده پالایشگاهی و پتروشیمی خودکفا شده ایم اما در بخشی از زمینه ها مانند پلیمرها، تولیدات داخلی در آینده ای نزدیک به بازار می آید. 
گفتنی است واحد تولیدی کاتالیست های حاوی فلزات گران بها صیح امروز طی سفر یکروزه وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان البرز افتتاح شد. 
این واحد تولید کننده کاتالیست های استراتژیک صنعت نفت و فلزات گران بهاست که با 3 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ارزی به بهره برداری رسید همچنین  با افتتاح این واحد 550 نفر مشغول بکار شدند. 
محصولات این واحد تولیدی در صنعت پالایش پتروشیمی و گاز کاربرد فراوانی دارد.
با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت چرخه کامل تولید کاتالیست‌های حاوی فلزات گرانبها در شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.
روز یکشنبه و ‌پس از بازدید مهندس محمدرضا نعمت زاده از شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا در شهرک استقلال تهران، چرخه کامل تولید کاتالیست‌های استراتژیک صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی این شرکت افتتاح شد.
گفتنی است که شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا با توجه به نیاز اساسی کشور به تولید کاتالیستها و با اتکا به تیم های تحقیقاتی خود، شروع به تحقیقات گسترده در زمینه تولید کاتالیستها کرد و با توجه به اینکه عمده نیاز کشور به خصوص صنعت نفت به کاتالیستهای حاوی فلزات گرانبها از جمله پلاتین، پالادیوم، رودیوم، نقره و طلا است، لذا تمرکز اصلی این شرکت بر روی تولید این دسته از کاتالیستها قرار گرفت و هم اکنون نیز چرخه کامل تولید این کاتالیست ها در دست این شرکت قرار دارد.
سبد محصولات و خدمات  شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا شامل مواردی از جمله تولید کاتالیست های واحدهای نفتا ریفورمینگ پالایشگاهی  CCR  و CRU، تولید کاتالیست های واحدهای آروماتیک سازی، تولید کاتالیست دهیدروژناسیون پارافین ها جهت واحدهای MTBE ، LAB و تولید پروپیلن از پروپان و همچنین تولید کاتالیست های واحدهای ایزومریزاسیون پالایشگاهی جهت تولید بنزین یورو 4 و یورو 5 است.
از سوی دیگر تولید کاتالیست اکسیداسیون اتیلن جهت تولید اتیلن اکسید و تولید کاتالیست ایزومریزاسیون اتیل بنزن و زایلین ها نیز در سبد محصولات این واحد قرار دارد.
شایان ذکر است که کلیه مراحل بازیابی انواع فلزات گرانبها از کاتالیست مستعمل، تولید پایه های کاتالیست ، خالص سازی فلزات مورد استفاده ، تولید نمک های مورد استفاده در ساخت کاتالیست و مراحل تلقیح به طور کامل در این شرکت انجام می شود.


منبع: شاتا

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین