جمعه 30 شهريور 1403 شمسی /9/20/2024 1:58:02 AM
رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد:

رئیس هیات عامل ایمیدرو در همایش یافته های جدید اکتشافی ایران بر اهمیت نقش معدن و صنایع معدنی در کنار مرزها تاکید کرد و خبر داد: تا پایان سال 96 و اوایل 97 برای شناسایی ذخایر جدید سنگ آهن،  طلا، زغال و لیتیوم اکتشاف خواهد شد.
نقش معدن در امنیت مرزهای کشور/ هیچ پروژه روی زمین مانده ای در ایمیدرو نداریم

مهدی کرباسیان در همایش یافته های جدید اکتشافی ایران اظهار کرد: مواد معدنی در کنار گاز و نفت جایگاه ارزشمندی دارد. معدن نیز مانند نفت تجدیدنا‌پذیر است و یک معدن حتی معدنی کوچک می تواند منطقه ای را آباد کند. معدنی بزرگتر مانند چادرملو و سنگان یک شهر را. بنابراین معدن در توسعه اشتغال نقش مهمی دارد و صنایع معدنی اشتغال و ارزش افزوده بالایی می آفرینند.

او افزود:  در سال 1365 به تربت جام سفری داشتم، این منطقه واقعا منطقه بسیار محروم و ناامنی بود، اما اکنون بیش از 4 هزار نفر الان در کارخانه تربت جام مشغول به کار هستند، ضمن اینکه پیش بینی می‌کنیم این رقم به 6 هزار نفر هم برسد.

کرباسیان برای بازدید واحد شمش انتیموان در یک منطقه محروم زابل که رفته بودیم، دیدیم که این منطقه محروم نزدیک مرز چقدر آباد شده و امن شده و خبری از قاچاق نیست.  بنابراین معدن چنین تاثیرات مثبتی دارد. الان تولید انتیموان به جایی رسیده که قصد داریم برای توسعه آن کارخانه احداث کنیم.

او افزود: ایمیدرو همانند سازمان های دیگر دولتی از دولت قبلی تحویل گرفته شد و متوجه شدیم در ابتدای دولت یازدهم، 24 هزار میلیارد تومان از جمله طرح توسعه معدن مهدی آباد، 7 طرح فولادی، سنگان و غیره طرح نیمه تمام و شروع نشده در کشور به دلیل تحریم، بی پولی و غیره روی زمین مانده اما خوشبختانه الان هیچ پروژه‌ای کف زمین نمانده و پروژه‌ها فعال هستند.  

کرباسیان ادامه داد: در حالی که پیش از دولت یازدهم، حدود 21 هزار میلیارد تومان از اموال ایمیدرو به اسم خصوصی سازی واگذار یا رد دیون شده بود.

او افزود: با توجه به بودجه کم ایمیدرو توانستیم دستاوردهای خوبی در زمینه اکتشافات معدنی به دست بیاوریم. در این 4 سال همکاری های خوبی با سازمان انرژی اتمی داشتیم و توانستیم در بسیاری از محدوده ها همکاری داشته باشیم و اطلاعات جدید کسب کنیم.

 رئیس هیات عامل ایمیدرو مطرح کرد: تا پایان سال 96 و اوایل 97 برای شناسایی ذخایر جدید سنگ آهن،  طلا، زغال و لیتیوم اکتشاف خواهد شد. طرح 5 میلیون تنی گندله‌سازی اپال پارسیان سنگان است که هفته جاری با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح می شود. در نیمه دوم سال نیز واحد تولید کنسانتره در این منطقه به بهره برداری می رسد.

او با بیان اینکه سیاست ایمیدرو این است که بخش پر ریسک اکتشاف را انجام می دهد و در مراحلی که ذخایر آن مشخص و فعالیت بخش خصوصی امکان پذیر شد، واگذار می شود، افزود: ایمیدرو آمادگی دارد محدوده های امیدبخش معادن کوچک و متوسط را با اکثریت سهم بخش غیر دولتی به سرمایه گذاران واگذار یا با آن ها مشارکت کند. برنامه اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربع را بعد از بررسی اصل 44 قانون اساسی با سازمان خصوصی سازی، با همکاری بخش خصوصی انجام دادیم و در این برنامه نیروهای محلی و بومی فعال شدند و 400 میلیون تن سنگ‌آهن، 400 میلیون تن زغال‌سنگ، 50 تن طلا، 80 هزار تن آنتیموان به ذخایر قطعی کشور افزوده شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین