جمعه 30 شهريور 1403 شمسی /9/20/2024 12:58:47 AM
نظارت مکانیزه معادن باید شتاب گیرد/ آماده باش به معادن برای حضور در بازارهای جهانی

 پانزدهمین اجلاس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با حضور بزرگان دانشگاهی، بخش خصوصی و مدیران ارشد بخش معدن کشور برگزار شد.
در پانزدهمین اجلاس سازمان نظام مهندسی معدن ایران چه گذشت؟

به گزارش روابط عمومی خانه معدن ایران، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در پانزدهمین اجلاس سازمان نظام مهندسی معدن ایران خبر داد: با استقرار میزهای صندوق بیمه در دفاتر سازمان نظام مهندسی معدن استان ها معدنکاران برای وام دیگر به تهران نیایند.

نادعلی اسماعیلی در پانزدهمین اجلاس سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران مطرح کرد: با توجه به اینکه وزارت صمت نیروی کافی ندارد و قرار است رویکرد وزارتخانه چابک سازی باشد، بخشی از وظایف وزارتخانه به سازمان نظام مهندسی معدن که به عنوان یک تشکیلات نظام مندی شناخته می‌شود، محول شده است.

او افزود: صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی برای تسهیلات دهی در استان ها مستقر می شود و به طور رسمی میزهای صندوق فعالیت خود را آغاز کرده تا دیگر نیاز نباشد فعالان معدنی استان‌ها برای دریافت ضمانت نامه‌های تسهیلات از این صندوق به تهران مراجعه کنند.

اسماعیلی افزود: صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی از طریق ارائه ضمانت نامه های تسهیلات خاص معدنی به فعالان بخش معدن برای دریافت اعتبار لازم کمک خواهد کرد.

در ادامه این اجلاس معاونت معدنی وزارت صنعت بر اهمیت نظارت مکانیزه معادن تاکید کرد و خبر از رشد 2.2 درصدی بخش معدن داد. جعفر سرقینی با بیان اینکه معادن ایران به سن بلوغ رسیده اند، مطرح کرد: سال ها پیش که فقط وزارت معادن و فلزات بود، گفتم معادن ایران دوران طفولیت خود را می گذرانند. برخی از این تحلیل من ناراحت شدند. اما دلیل صحبتم این بود که اگرچه آن زمان تازه اهمیت دهکده جهانی مطرح شده بود اما آن زمان فقط وزارت معادن و فلزات بود و معادن ما جای کار بسیاری داشتند. الان می بینیم که معادن چقدر رشد کردند و معلوم است بخش معدن به بلوغ رسیده است.

او ادامه داد: ادغام بخش صنعت، معدن و تجارت در یک وزارتخانه طی این سالها، وظیفه سازمان نظام مهندسی معدن را سنگین تر کرده است. با توجه به اینکه آخر دوره دولت یازدهم است و من نمی خواهم در وزارت بمانم، هم اکنون بیشتر به ناکامی ها فکر می کنم تا پیروزی ها. ناکامی هایی که نشد آنها را سازمان دهی کنیم.

سرقینی توضیح داد: تمامی اقدامات مربوط به کاداستر انجام شده اما در بخش نظارت می بینیم که امور نظارتی مربوط به مکانیزه هنوز صورت نگرفته است. باید عملیات نظارت را مکانیزه و سازماندهی کنیم. نظارت بسیار مهم است و سازمان نظام مهندسی معدن ایران به عنوان بالاترین ارکان نظارتی مهندسی معدن باید بیشتر در این زمینه تلاش کند. تقاضا دارم در این قضیه پافشاری کنید و به نظرم تنها سازمانی که می تواند آرزوهای بخش معدن را برآورده کند، سازمان نظام مهندسی معدن ایران است.

او ادامه داد: معاونت معدنی بخشی از نظارت ها را می تواند عهده دار شود و بهتر است سازمان نظام مهندسی این بار را از دوش وزارتخانه بردارد. بخشی از این قضیه به ماهیت معدن برمی گردد. نظارت از تمامی معادن کشور سخت است. ماهیت معادن مان کوچک مقیاس است و در نقاط دورافتاده واقع شده اند. به همین دلیل بخشی از عملیات نظارت هم به نظام مهندسی برمی گردد. اگر در 4 سال گذاشته نظارت مکانیزه رشد نکرده، تقصیر ماست. اینکه که نخواستیم و نشد آقایان کنارمان باشد. این را می پذیریم.

سرقینی بیان کرد: به هر کسی معدنی واگذار کردیم سعی کردیم از افراد صلاحیت دار باشند، امیدوارم روزی شاه کلید نظارت را به سازمان نظام مهندسی بدهیم و ما فقط پروانه صادر کنیم.

او مطرح کرد: من چند بار در سال معادن را سر می زنم و می بینم. برخی اوقات شاید آرزوی معدنکار تعطیلی بوده اما نمی توان به دلیل اشتغالزایی معدن را تعطیل کرد. 
تفاوت معدنکاری با مشاغل دیگر این است که زمانی که معدن تعطیل شده زمان دیگری احیا می شود. اما معادنی هم هستند که تعطیل شوند و دیگر هیچگاه به لیست معادن فعال اضافه نشده اند.

معاونت معدنی وزارت صنعت با بیان اینکه معدن همیشه مظلوم بوده، افزود: آمار رشد معدن که اخیرا مرکز آمار اعلام کرده بود اشتباه بوده و طبق آمار جدید هم اکنون بانک مرکزی رشد معدن 2.2 درصد اعلام شده است. 
چرا که من به معدن حس دارم و مگر می شود صادرات مواد معدنی داشته باشیم و رشد معدن منفی شود؟ بخش معدن رشد وزنی 60 درصدی و رشد ارزشی 56 درصدی را تجربه کرده است.

سرقینی همچنین از استقرار میزهای صندوق بیمه سرمایه‌ گذاری فعالیت‌های معدنی در محل دفاتر سازمان نظام مهندسی معدن در استان‌ها خبر داد و گفت: قرار شده با استقرار این میزها یک پنجره واحد برای معدنکاران ایجاد شود تا معدنکاران بتوانند بدون نیاز به مراجعه به تهران برای دریافت وام‌های معدنی و تضمین لازم از این صندوق اقدام کنند. در صورت همراهی نظام بانکی میزان ضمانت نامه ها در سال جاری به 150 تا 200 میلیارد تومان خواهد رسید.

او مطرح کرد: روز پنجشنبه 22 تیرماه در وزارتخانه از دوستانی که در حادثه معدن زمستان یورت از ابتدا بودند و توانستند تعداد تلفات را به حداقل برسانند برای اینکه بتوانیم مرحم زخم داغدیدگان باشیم در حضور وزیر صنعت از آنها قدردانی می شود. به احتمال زیاد وزیر کار هم حضور دارند. همیشه کار خوب ارزشمند است و همین جا باری دیگر به خانواده های معدنکاران حادثه معدن یورت تسلیت می گویم و امیدوارم دیگر شاهد این اتفاقات ناگوار نباشیم.

رییس خانه معدن ایران در پانزدهمین اجلاس سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز خبر از آماده باش به معادن برای حضور در بازارهای جهانیداد و بر ظرفیت های بالقوه معادن سنگ های تزیینی نیریز فارس تاکید کرد. 

به گزارش روابط عمومی خانه معدن ایران، محمدرضا بهرامن با تشکر از مهندس اسماعیلی رییس سازمان نظام مهندسی ایران و مهندس گوهری رییس سازمان نظام مهندسی معدن فارس مطرح کرد: از اینکه دست اندرکاران سازمان نظام مهندسی ما را هم در جمع خود قرار داده اند، متشکرم.

او ادامه داد: اقتصاد معدنی یکی از مهمترین ارکان اقتصاد کشور است و باعث خوشحالی است که سازمان نظام مهندسی به عنوان سازمانی ناظر پرچمدار این بخش است.

بهرامن افزود: به یاد دارم سال 64 را که برای اولین بار در فعالیت معدنی شیراز ورود پیدا کردیم و به منطقه معدنی نیریز رفتیم. کلیپی در خصوص ظرفیت های معدنی استان پخش شد، تصویر آن زمان معادن نیریز برایم تداعی شد و الان متوجه می شویم که این سال ها چقدر معدنکاری در معدن نیریز توسعه پیدا کرده و تغییر کرده است.

رییس خانه معدن ایران ادامه داد: همه ناظرانی که اینجا هستند حتما متوجه این توسعه شده اند. چرا که هیچ کسی فکر نمی کرد یک روز معادن سنگ های تزیینی در نیریز به اینجا برسند. بد نیست یادآوری کنم روزی این سنگ ها تنی هفتصد تومان به فروش می رسید و الان ارزش آن چه شده است. این نتیجه نگاه مهندسی است که در معدنکاری بخش خصوصی حاکم شده است.

بهرامن به ظرفیت های خاک نسوز در این استان اشاره کرد و گفت: در خاک نسوز به جایگاهی رسیده ایم که ظرفیت های بسیاری برای سرمایه گذاری در آن معادن وجود دارد و بهتر است برای توسعه بازار و تولید آن برنامه ریزی شود. حتی از آلمان برای خاک نسوز پیشنهاد سرمایه گذاری داشتیم.در حال حاضر با توسعه صادرات سنگ های تزیینی نام ایران در جهان پیچیده شده است و با توسعه آن اعتبار ما در این زمینه بیشتر خواهد شد.

بهرامن با یادی از خدمات آیت اله هاشمی رفسنجانی در بخش معدن گفت: افتخار می کنیم به بخش معدن و همواره سهم ما امانت داری از نعمت های خدادادی است. همه مخصوصا فعالان بخش تولید و نظارت باید برای حفظ این سرمایه ها تلاش کنند.

او ادامه داد: امروز زمانی که حادثه ناگواری در معدنی رخ می دهد همه نگران و ناراحت می شوند. مانند معدن زغالسنگ زمستان یورت آزادشهر. بنابراین همه باید برای حفظ بخش معدن بکوشند.

رییس خانه معدن ایران در پایان از تمامی افرادی که برای توسعه معدن تلاش می کنند قدردانی کرد.



منبع: روابط عمومی خانه معدن ایران

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین