پنجشنبه 29 شهريور 1403 شمسی /9/19/2024 8:29:10 PM
روایت معدن‌نامه از نمایشگاه بین‌المللی کاشی و سرامیک

صنعتگران کاشی و سرامیک از دولت دوازدهم خواستار برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه حمل و نقل، فراهم کردن بستر صادرات تولیدکنندگان ایران برای ورود به بازار قطر و تعریف امتیازات، مشوق‌های حمایتی و ارائه تسهیلات برای تولیدکنندگان محصولات باکیفیت شده‌اند.
3 هدف صنعت کاشی و سرامیک برای چهار سال آینده/ نمایشگاه کاشی و سرامیک در ابعاد جهانی برگزار نشد

به گزارش معدن‌نامه، یکی از صنایعی که ابتدای هفته در نشست خبری وزیر صنعت، معدن و تجارت چندین بار از سوی محمدرضا نعمت‌زاده مطرح شد، صنعت کاشی و سرامیک کشور بود. حتی او به عنوان نخستین خبر از افتتاح شدن بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت کاشی وسرامیک یاد کرد. اما برگزاری چنین نمایشگاهی برای این صنعت که سهم قابل توجهی از سرمایه و اشتغال کشور را به خود اختصاص داده چه دستاوردی خواهد داشت؟

با توجه به قطع روابط دیپلماتیک عربستان و چند کشور عربی با قطر، فرصت جدیدی برای صنایع ایران به وجود آمده به طوری که پیرو همین موضوع اعلام آمادگی وزیر صنعت برای تامین تمامی نیازهای ساخت وساز قطر سبب شده فعالان صنعت کاشی و سرامیک خود را با اهداف این برنامه همگام کنند. اگرچه اغلب نمایندگان شرکت‌های تولیدی کاشی و سرامیک که در این نمایشگاه شرکت کرده بودند، بر این باور بودند که برخلاف عنوان بین‌المللی این نمایشگاه حضور شرکت‌ها و مشتریان خارجی برای همکاری و سرمایه‌گذاری چندان افزایش پیدا نکرده، اما تولیدکنندگان ایرانی آمادگی کامل دارند تا با ارائه محصولات با کیفیت بالا در بازار قطر حضور داشته باشند و نیازهای این کشور به کاشی و سرامیک را تامین کنند.

باوری که تامین کنندگان مواد اولیه کاشی و سرامیک هم مطرح می‌کردند. شاید نیاز بازار قطر بیشتر به سمت کاشی و سرامیک سوق پیدا کند تا مواد اولیه اما هر اندازه که در این کشور ایران بازارسازی کند و کاشی و سرامیک صادر کند، طبیعتا نیاز به مواد اولیه در صنعت کاشی و سرامیک نیز افزایش می‌یابد.

موضوع دیگر که فعالان کاشی و سرامیک مخصوصا تامین کنندگان مواد اولیه آن مطرح می‌کردند، افزایش قیمت تمام شده محصول بر اثر هزینه بالای حمل و نقل است. طی سال‌های اخیر کرایه حمل و نقل برای جابه‌جایی مواد معدنی بالا رفته و همین سبب شده قیمت تمام شده محصولات افزایش یابد و محصول نهایی توان رقابت خود را در بازار از دست بدهد. هزینه بالای تولید سودآوری تولیدکنندگان را کاهش داده و افزایش هزینه حمل و نقل سبب می‌شود محصول نهایی برای مشتری صرفه اقتصادی نداشته باشد وبه سراغ محصولات ارزان‌تر و با کیفیت پایین‌تری در بازار برود. در صورتی که تولیدکنندگان معتقدند کیفیت و قیمت رابطه تنگاتنگی باهم دارند و هر اندازه که کیفیت بالا رود، قیمت آن محصول هم مسلما افزایش می‌یابد.

این در حالی است که آنها نسبت به افزایش کرایه و عوارض حمل و نقل مواد معدنی گلایه دارند و معتقدند اگر هزینه حمل و نقل کاهش یابد، قیمت تمام شده تولید نیز کاهش خواهد یافت. در برخی از استان‌ها حتی برخی شرکت‌های حمل و نقلی بدون توجه به تعرفه‌های مشخص شده کرایه حمل و نقل خود را افزایش دادند و همین چالش جدیدی برای معادن ایجاد کرده است. در همین راستا صنعتگران کاشی و سرامیک از دولت دوازدهم خواستار برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه حمل و نقل، فراهم کردن بستر صادرات تولیدکنندگان ایران برای ورود به بازار قطر و تعریف امتیازات، مشوق‌های حمایتی و ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان محصولات باکیفیت شده‌اند. در واقع می‌توان با شناسایی تولیدکنندگان برتر صنعت کاشی و سرامیک برای بازارسازی و توسعه بازارهای برنامه‌ریزی کرد. 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین