پنجشنبه 29 شهريور 1403 شمسی /9/19/2024 8:43:54 PM
رئیس هیات امنای خانه معدن ایران از مسوولان خواست:

رئیس هیات امنای خانه معدن ایران با اشاره به وظایف مدیران جامعه درخصوص آگاه سازی مردم از اهمیت بخش معدن کشور تاکید کرد: دست اندرکاران بخش معدن باید به جامعه آگاهی بدهند.
توجه به معادن مرزی ایران برای افزایش امنیت و اشتغال/ مردم را از اهمیت اقتصاد معادن آگاه کنید

به گزارش معدن نامه، علا میرمحمدصادقی با بیان مطلب فوق اظهار کرد: فرهنگ هر جامعه اساسی‌ترین زیربنای هویت آن جامعه است. در لایه بالاتری از فرهنگ، اقتصاد جامعه قرارمی‌گیرد. فرهنگ و اقتصاد مکمل یکدیگرند و طبعاً هر کدام در حمایت از دیگری  حرکت حلزونی رو به بالا یا رو به پایین را در جامعه ایجاد می کنند.

او افزود: رابطه فرهنگ و اقتصاد رابطه تنگاتنگ است و تفکیک این دو از یکدیگر مشکل و حتی ساختگی می شود. معیارهای اندازه گیری رشد فرهنگی با رشد اقتصادی مشابه هستند. تردیدی نیست که رشد و تعالی فرهنگی، در گرو، رشد و تعالی اقتصادی «سالم» است. اقتصاد معدنی در حقیقت تجارت اقتصاد مواد معدنی و خدمات معدنی است و آن بخش از علم اقتصاد است که موضوع کالاها و خدمات آن به ترتیب مواد معدنی یا کانی ها و خدمات معدنی است.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه توجه به معادن مرزی ایران برای افزایش امنیت و اشتغال می‌آفریند، ادامه داد: اقتصاد معدن و اقتصاد معدنی، وجوه مشترکی با هم دارند، اقتصاد معدن  در حقیقت اقتصاد مهندسی معدن است. با توجه به ویژگی های خاص سرمایه گذاری معدنی یعنی سرمایه گذاری در کالاها و خدمات سرمایه ای معدنی و خصوصاً یک  «دارایی معدنی» یا بهره برداری از یک کانسار ذخیره معدنی یا معدن. با توجه نتایج اکتشافات جدید از سوی ایمیدرو اغلب معادن مرزی کشور مخصوصا شرق ایران توانسته‌اند با بهره‌برداری از ذخایر فراوان آنها میزان اشتغال و امنیت منطقه را بالا ببرند. 

رئیس هیات امنای خانه معدن ایران گفت: بررسی و مقایسه ارقام کلان سرمایه گذاری در ایران نشان می دهد که کمترین مقدار سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش معدن صورت گرفته است. (تا سال 2010 میلادی) .عدم علاقه به سرمایه گذاری در بخش معدن تابع عواملی غیر از عوامل طبیعی و زمین شناسی و بیشتر ناشی از عوامل مدیریتی و حقوقی است.

میرمحمدصادقی ادامه داد: چنانچه کشوری از نظر تولیدات مواد معدنی در سطح قابل قبول و رفع نیازهای داخلی و حتی صادرات خود باشد هم از جهت اشتغال و عوامل اقتصادی نظیر تولید ناخالص  داخلی و ملی و افزایش سطح درآمد و رفاه مردم در شرایط مناسب قرار می گیرد و هم از نظر سیاسی در معادلات و روابط دولت ها نقش والاتر و  موثرتری را ایفا خواهد کرد.

او افزود: چنین کشوری برای واردات مواد معدنی ضروری خود دست نیاز به سوی بیگانگان دراز نخواهد کرد. قابل توجه است که برخی از دولت ها به دلیل نیاز کشورهای دیگر به مواد معدنی که دارا هستند سیاست های استعماری خود را دیکته می کنند.

رئیس هیات امنای خانه معدن ایران با بیان اینکه برخی از دولت ها به دلیل اهمیت منابع معدنی خود مانند مس در کشور شیلی تحت سلطه ابرقدرت ها قرار می گیرند، گفت: شیلی، بولیوی و بسیاری از دیگر کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا، مثال هایی از این موارد هستند. بنابراین چنانچه جاذبه های سرمایه گذاری در ایران افزایش یابد با توجه به پتانسیل  معدنی قوی کشور می‌توان به بسیاری از موضوعات اهداف فوق دست پیدا کرد.

او افزود: میزان سرمایه گذاری سالانه در بخش معدن و صنایع معدنی در جهان 1200 میلیارد دلار است که از این مقدار 600 میلیارد دلار سهم کشورهای توسعه یافته است و ما در تامین منابع مالی دراین بخش در میان کشورها در رتبه آخر قرار داریم.

میرمحمد صادقی گفت: مسوولان باید پیشرو باشند، دست اندرکاران بخش معدن باید به جامعه آگاهی بدهند. یکی از وظایف مدیران جامعه این است که فراگیرتر، دوراندیشانه تر و آینده نگرتر از توده مردم بیاندیشند و برنامه ریزی و عمل کنند. آگاهان جامعه (خبرگان جامعه) در هر یک از شاخه های علم، حکمت، اخلاق و اقتصاد و.... وظیفه دارند تا مدیران جامعه را در هر یک از شاخه های مذکور آگاه کرده و در تصمیم سازی «یار» آنها و در تصمیم گیری نیز مشاور صدیق و بصیر آنها باشند.

او افزود: پیشنهاد می شود تا به هر وسیله از توضیح دقیق اهمیت بخش معدن و مواد معدنی به مسوولان، از طریق تبلیغ برای آحاد جامعه به وسیله رسانه های مختلف به وسیله فیلم های مستند، هنری و ذوقی، به وسیله ترغیب نمایندگان  مجلس و اعضا هیات دولت و صاحبان صنایع و صاحبان سرمایه و بازدید از مناطق معدنی به این مهم پرداخته شود.

 



منبع: روابط عمومی خانه معدن ایران

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین