شنبه 3 آذر 1403 شمسی /11/23/2024 5:28:54 PM
معدن نامه گزارش می دهد:

در نشست خبری محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت که با حضور محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران و بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران و برخی تشکل های دیگر برگزار شد، بر توسعه زیرساخت های حمل و نقل در راستای افزایش تولید فولاد و زنجیره وابسته به آن تاکید شد.
واکنش 3 جانبه به امکان پذیری طرح جامع فولاد/ نسخه جدید برای تفکیک واحدهای فولادی
به گزارش معدن نامه، محمدرضا بهرامن در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره زیرساخت ها برای تحقق افزایش تولید فولاد به 55 میلیون تن مطرح کرد: درست است که بخشی از برنامه را عقب بودیم اما با اجرای کاداستر و شناسایی پهنه های جدید در دولت یازدهم توانستیم، ایجاد ارزش افزوده در معادن را اجرا کنیم اما تحقق کلی آن نیاز به استراتژی های بلندمدت دارد. همانطور که طرح نی ریز چند روز آینده افتتاح خواهد شد.
او افزود: تشکل ها در این زمینه همیشه با وزارت صمت همراه بوده اند، اما برای تحقق افرایش تولید 55 میلیون تن فولاد باید زیرساخت های بخش ترابری و حمل و نقل فراهم شود که در برنامه طرح جامع فولاد تمامی اینها دیده شده است. 
 بهرام شکوری رییس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی در این باره گفت: ما سالانه نیاز به جابه‌جایی 433 میلیون انواع محصولات را در سطح کشور داریم اما با روندی که در سال های قبل تولید جریان داشته، به نظرم این برنامه محقق نمی شود. چرا که هم اکنون از اهداف برنامه توسعه حمل و نقل حدود 60 درصد عقب هستیم. در حالی که اگر زمینه ها برای ورود بخش خصوصی فراهم شود، می توان با هم افزایی شاهد تحقق این برنامه باشیم. 
او افزود: می توانیم با همت دولت میزان ذخایر سنگ آهن را افزایش دهیم. برای بخش خصوصی باید جذابیت ایجاد شود تا برای سرمایه گذاری در این زمینه ترغیب شود. از سویی بخش های زیرساخت را باید اقتصادی کرد تا سرمایه گذار ورود پیدا کند. 
محمدرضا نعمت زاده در این زمینه مطرح کرد: معتقدم باید امیدوار باشیم چرا که یکی از اولویت های رهبری هم توسعه حمل و نقل است.  در نظر گرفتن مبلغی از واردات هر تن فولاد کمک می کند به توسعه حمل ونقل. شاید مبلغ زیادی نباشد اما می توان نیاز معادن و صادرات مواد معدنی را به لحاظ زیرساخت از این طریق تامین کنیم. 
او با اشاره به سرمایه گذاری در واحد برق ماهشهر گفت: رودخانه کارون را در صد متری داشتیم اما برای واحد فولادی آب نداشتیم اما با سرمایه‌گذاری خودمان لوله آب آوردیم و آب شیرین را به واحد رساندیم. 
نعمت زاده افزود: کارهای بزرگ این نوع فعالیت ها هم می طلبد. ما پیشنهاد دادیم در طرح جامع فولاد،  یکسری واحدها مانند گندله و کنسانتره در جوار معدن باشند و محصولات نهایی کنار سواحل منتقل شوند. چرا که برای راه اندازی طرح های جدید سیاستمان مبتنی بر کاهش هزینه تولید است.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین