به گزارش معدن نامه، جعفر خیرخواهان در تشریح مدل مصری افزود: صنعت فرش مصر سال ها در این کشور اگرچه به تولیداتی دست یافته بود انا هرگز توفیق ورود به بازارهای جهانی را نداشت و نمی توانست برای این کشور ارزآوری کند.
او گفت: توسعه صنعت فرش مصر از آنجا آغاز شد که گروهی از بازرگانان خوشنام به کارگاه های تولیدی و فعالان این بخش مراجعه کردند و از آنها خواستند تا با تولید محصولات با کیفیت زمینه حضور خود را در بازارهای جهانی تضمین کنند.
خیرخواهان افزود: نتیجه این تعامل میان تولید کننده و صادر کننده این شد که کیفیت تولید و بهره وری بالا رفت و صنعت فرش مصر به بازارهای جهانی ره یافت و از سوی دیگر تکنولوژی های نوین وارد این کشور شد و توانست کارایی این صنعت را در مصر بالا ببرد.
عضو کمیته اقتصاد کلان خانه معدن ایران افزود: به نظر می رسد این مدل بسیار مناسب برای توسعه معادن ایران باشد به شرطی که فعالان این بخش برای مصرف کنندگان جهانی به تولید بپردازند و راه نفوذ به بازارهای صادراتی را فرا گیرند در غیر اینصورت تولید کننده داخلی برای بازار محدود داخلی مجبور است تا اشل کاری خود را تعریف کند.
خیرخواهان افزود: بخش معدن کشور تشنه تکنولوژی است و برای تجهیز معادن به فن آوری های جدید نیازمند دیپلماسی فعال بخش خصوصی هستیم تا با گرفتن شرکای خارجی بازار و تکنولوژی را برای معادن ایران به ارمغان آورد.