پنجشنبه 29 شهريور 1403 شمسی /9/19/2024 5:42:44 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:2838
  • زمان انتشار:يکشنبه 17 ارديبهشت 1396-17:56
  • کاربر:.
در نخستین نشست کمیته اقتصاد کلان خانه معدن ایران بررسی شد:

نخستین نشست کمیته اقتصاد کلان ایران با حضور اقتصاددان سرشناس کشور و اعضای هیات مدیره خانه معدن ایران، صبح امروز در محل خانه معدن ایران برگزار شد.
ابعاد رقابت پذیری در معادن ایران/ تاکید بر ایجاد کنسریوم های بزرگ بخش خصوصی برای توسعه معادن

به گزارش معدن نامه، در نخستین نشست کمیته اقتصاد کلان خانه معدن ایران اعضا، ابعاد رقابت پذیری در بخش معدن ایران را مورد بررسی قرار دادند و بر ایجاد کنسرسیوم های بزرگ معدنی از سویب بخش خصوصی، برای توسعه معادن کشور تاکید کردند.

در این نشست اعضا با اشاره به ایجاد ثبات در فضای کلان اقتصادی و بهبود روابط بین الملل خواستار ادامه وضع موجود شدند و اعلام کردند که بخش معدن قادر است تا در سایه این ثبات و جذب سرمایه گذاری خارجی، بتواند به رشد و توسعه دست یابد.

کمیته اقتصاد کلان خانه معدن ایران بر این باور است که فضای ایجاد شده در پسابرجام قادر است تا با ورود تکنولوژی های نوین و بازار، بخش معدن کشور توسعه یافته و به رشد بالایی دست یابد.

در ابتدای این نشست، رئیس خانه معدن ایران با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری بخش خصوصی خارجی در معادن ایران گفت: بهره برداری بهینه از ذخایر معدنی کشور با توجه به ابعاد زیست محیطی و بهره وری بالا یکی از مهم ترین رویکردهای معدنکاری مدرن است که بهره برداران معادن کشور ملزم به رعایت آن هستند.

محمدرضا بهرامن گفت: توان بخش خصوصی فعال در بخش معدن ایران بسیار بالاست و امروز شرکت های بزرگ معدنی قادرند تا با تشکیل کنسرسیوم های توانمند پروژه های مهم کشور را به سرانجام رسانده و با کمترین هزینه از آن بهره برداری کنند.

او افزود: از سویی دیگر با توجه به وسعت ذخایر معدنی و پیچیدگی های تکنولوژیکی در فرآوری مواد معدنی بهتر است تا شرکت های بزرگ جهانی را وارد کشور کرده و با آنها جوینت شویم که این مدل کار اخیرا از سوی کنسرسیوم معدن روی مهدی آباد انجام شده و آنها با شرکت معظم استرالیایی چون گلینکور به توافق رسیده اند.

بهرامن تصریح کرد: در موضوع سرمایه گذاری خارجی ما به هیچ وجه کسب منابع مالی در اولویت مان نیست بلکه در پی ارتقای تکنولوژی و یافتن بازار جدید هستیم کمااینکه در حال حاضر بسیاری از واحدهای معدنی و صنایع معدنی ما با مشکل فروش مواجه هستند و اگر از طریق شرکای تجاری خارجی خود به بازار جهانی وصل شوند آنگاه قادر خواهند بود برای جغرافیای وسیع تر، تولیدی با استانداردهای بالاتر را به بازار عرضه کنند.

محمدتقی بانکی: نیازمند تکنولوژی های روز هستیم

در ادامه این نشست، محمدتقی بانکی، وزیر پیشین برنامه و بودجه با اشاره به اهمیت مکانیزه کردن معادن کشور کفت: امروز شاهد ان هستیم که در برخی معادن از ابتدایی ترین تجهیزات برای استخراج استفاده می شود و بیشتر این تجهیزات نیز یادگار شوروی سابق است که عمری نزدیک به نیم قرن دارند.

او افزود: ما در به روز رسانی تجهیزات معدنی و صنعت معدنکاری خود با مشکل مواجه هستیم چرا که در برخی از معادن از ابتدا راه را اشتباه رفته ایم و نتوانسته ایم تجهیزات مدرن را به کار بگیریم.

بانکی گفت: اگر امروز دیده می شود که معادن سنگ آهن ما از وضعیت خوبی در بخش تکنولوژی برخوردانرند به این خاطر است که سنگ بنای آن را شرکت های سرشناس دنیا بنیان گذاشته اند. استرالیایی ها به سنگان رفتند، آلمان ها راهی چادرملو شدند و کانادایی ها گل گهر را مورد ارزیابی قرار دادند و در چنین شرایطی مهندسان کشور با کار کردن در کنار مهندسان مطرح دنیا توانستند سه معدن در مقیاس هایس جهانی را طراحی کرده و به بهره برداری برسانند.

او افزود: از این بحث می توان نتیجه گرفت که هرگاه برای شروع کاری از بزرگان دنیا بهره برده ایم توانسته ایم تا هم بخش معدن را به پیشران رشد اقتصادی تبدیل کنیم و هم شرکت های بزرگی به وجود بیاوریم که در اقتصاد کشور اثر گذار هستند ولی هر زمان که به سراغ کشورهای صاحب تکنولوژی از مد افتاده رفته این نتیجه این شده که شرکت هایی با هزاران نفر کارگر روی دستمان بماند و نتوانیم از عهده هزینه ها و تامین ایمنی آنان بر بیاییم.

معادن اقتصادی وزارت کار: ذوب آهن معدن را از کار انداخت

حجت اله میرزایی، معاون اقتصادی وزیر کار و عضو کمیته اقتصاد کلان خانه معدن ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه وقت آن رسیده تا شناسایی و حل مشکل بنگاه های بزرگ مورد توجه دولت قرار گیرد گفت: بنگاه های بزرگ مشکلات بزرگ تری را به بار می آورند که در این زمینه لازم است تا این بنگاه ها که خود پیشران رشد اقتصادی هستند مورد توجه سیاستمداران قرار گیرند و و بتوانند با شناسایی و حل مشکلات و مسائل پیرامون آنان از مشکلات بنگاه های کوچک تر بکاهند.

او افزود: به عنوان مثال امروز در ذوب آهن اصفهان شاهد آن هستیم که این بنگاه بزرگ اقتصادی به دلیل رکود موجود در بازار ساخت و ساز، بدهی 6 تا 7 هزار میلیارد تومانی را به بار آورده و ماهانه 100 میلیارد تومان ضرر می دهد. این موضع سبب شده تا صنایع بالا دستی آن مانند معادن زغالسنگ و سنگ آهن نیز با مشکل مواجه شوند و نتوانند طلب خود را از این بنگاه بگیرند و انان نیز قادر نباشند که معادن خود را تجهیز به تجهیزات مدرن کنند. از این رو دیده می شود که برخی معادن زغالسنگ کشور با مشکلات ایمنی عدیده ای روبرو هستند و نتوانسته اند تا ساده ترین تجهیزات را برای خود فراهم آورند.

معاون اقتصادی وزیر کار با اشاره به اینکه بخش معدن می توان به یکی از پیشران های رشد اقتصاد کشور تبدیل شود افزود: توجه به بخش خرد اقتصاد یکی از مطالبات بنگاه های بزرگ معدنی بهتر است قرار گیرد و دولت در مسیری پیش رود که از کلان نگری بیش از اندازه دست بردارد. این تغییر نگاه خواهد توانست به کمک بنگاه های بزرگ و پیشران کشور بیاید و مسائل و مشکلات آنان را در سطح بالایی از تصمیم گیری حل کند.

در این نشست اقتصاددانانی چون موسی غنی نژاد، مهدی عسلی، خلیل حیدری، سمیه مردانه، جعفرخیرخواهان، حمید آذرمند و لطفعلی بخشی حضور داشتند.

علی اصغر سعیدی، آیه کاتبی و علی اصغر یوسف نژاد نیز حضور داشتند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین