به گزارش معدن نامه، احمد شریفی با بیان اینکه تا کنون سه کنسرسیوم سنگ در تهران و حدود هفت کنسرسیوم در شهرستانها تشکیل شده است، گفت: موضوع ایجاد کنسرسوم ها قطعا میتواند به صادرات و بهبود شرایط فروش محصول به بازار های جهانی کمک کند و با اینکه تا کنون حدود ۱۰ کنسرسیوم سنگ در ایران ایجاد شده است، این برنامه وجود دارد که تا پایان سال ۱۳۹۶ تعداد این کنسرسیومها به ۳۰ مورد برسد.
او در ادامه با بیان این که حمایت از کنسرسیوم ها از وظایف سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی است، اظهار کرد: این سازمان وظیفه حمایت و دادن امتیاز به کمیسیون های صادراتی را بر عهده دارد و طبق قانون باید این حمایت ها صورت بگیرد.
این اظهارات در حالی است که بازار سنگ ایران در سال های اخیر به خاطر برخی نا آرامی ها در کشورهای همسایه دچار مشکل شده و به دستیابی به بازار های جدید نیاز دارد که البته با توجه به غیبتی که پیش از این در بازارهای دورتر داشت این بازارها اغلب مشتری محصولات سنگی افغانستان شدند.
در این میان موضوع بالا بودن قیمت تمام شده و هزینه های تولید نیز از جمله عواملی است که تولیدکنندگان آن را مانع ورود مناسب به بازار جهانی میدانند؛ به گو نه ای که دبیر انجمن سنگ ایران، تسهیلات ۱۸ درصدی اعطایی بانک ها را واقعی نمیداند و معتقد است که اولین مشکل در حوزه تولید، موضوع پرداخت تسهیلات با سود بالای ۲۰ درصدی است و باید گفت که ۱۸ درصد سود اعلام شده از سوی بانکها برای تولیدکنندگان واقعی نیست و عملا یک تولیدکننده تسهیلاتش را با سود بالای ۲۰ درصد برمیگرداند که این ناشی از تورم موجود در جامعه است که باید به شکل ریشهای حل شود، چراکه رقبای ما از تسهیلات سه تا چهار درصدی برخوردارند و مشخص است که قطعا این موضوع در بالا رفتن قیمت تمام شده تاثیرگذار است و قدرت رقابت را از ما میگیرد.
کارشناسان اعتقاد دارند که برای احیای بازار های سنگ باید در روندهای بازاریابی صادراتی تجدید نظر شود و در کنار انجام طراحی های لازم برای بازار هدف در داخل ایران، با ایجاد کنسرسیوم های صادراتی این محصول باید با قدرت بیشتری وارد بازارهای جهانی شد.
منبع: ایسنا
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست