چه افرادی که برای سرنوشت او اشک نریختند و چه دهانهایی که باز نماند و نتوانست این واقعیت را هضم کند.
داستانی که بر نجفی گذشت میتواند برای هر یک از مدیران موفق کشور تکرار شود اگر از خود مراقبت نکنند و قدر داشتههایشان را ندانند.
بنگاههای بزرگ معدنی و فولادی کشور که وضع مالی مناسبی دارند امروز بیش از هر نهاد اقتصادی دیگری در معرض خطر پرستوها قرار گرفتهاند تا برای رسانه خود منابعی جذب کنند و امتیازاتی بگیرند.
پرستوهایی که از سوی رسانههایشان یا ماموریت دارند، یا در میانه راه ماموریت میگیرند یا بدون آنکه بدانند، مامورند تا نفس مدیران کشور را بیازمایند و اخاذی کنند.
نمونههایی مشاهده شده که برخی خانمها در قالب خبرنگار با مدیران کشور رابطه برقرار کرده و سعی در ایجاد دوستی و صمیمیت با آنها کردهاند.
این افراد با قرار دادن عکسهای خصوصی خود در پرو فایل واتساپ، تلگرام و اینستاگرام با برخی مدیران ارتباط برقرار کرده و خواستار مصاحبه و حمایت مالی برای رسانه متبوعشان شدهاند.
در این میان برخی مدیران روابط عمومی بیشتر در معرض خطر قرار دارند چرا که منابع مالی در اختیارشان بوده و میتوانند با یک توصیه نام این افراد و رسانهها را وارد لیست حمایتشوندگان قرار دهند.
در چنین فضایی لازم است که اولا مدیران در انتخاب کادر روابط عمومی خود دقت کنند و ثانیا از ارتباط مستقیم با خبرنگاران ناآشنا که صرفا کیفیت فیزیکی داشته و فاقد استعدادهای ژورنالیستی هستند، خودداری کنند.
با توجه به ظهور قارچگونه رسانههای تک نفره، این خطر بسیار وجود دارد که برخی مدیران کشور در دام پرستوها قرار گیرند و مجبور شوند به آنان باج دهند.
ممکن است این افراد دامی بلند مدت برای مدیران کشور پهن کنند و و در اوج اعتماد نقشه خود را پیاده کرده و مدیر مربوطه را در آن دام گرفتار کنند.
برای در امان ماندن از این افراد لازم است تا مدیران کشور به طور سیستماتیک با رسانهها رابطه برقرار کنند.
۱. از گفتوگو با رسانههای بینام و نشان بپرهیزند.
۲. قبل از گفتوگو با خبرنگاران حتما استعلامهای لازم را از روابط عمومی خود بگیرند.
۳. هرگز در ساعتهای غیر اداری به پرسش این دست از افراد پاسخ ندهند و یا این کار را به روابط عمومی محول کنند.
۴. از قرارهای خصوصی و خارج از چارچوب سازمان بپرهیزند و متوجه باشند که چشمهایی آنان را میپاید که هرگز فکرش را نمیکنند.
۵. فریب عکس پروفایلها را نخورند و از لایک کردن این دست افراد در اینستاگرام و توئیتر بپرهیزند.
۶. روابط عمومیها غربالگری لازم را انجام دهند و از ورود افراد مشکوک به سازمانها و دفتر مدیران جلوگیری کنند.
۷. در انتخاب مدیر ارتباط با رسانهها دقت کافی را بهعمل آورند.
۸. مصاحبهها حتما با حضور مدیر روابط عمومی و در فضای باز و نه پشت در بسته انجام شود.
۹. مدیران سعی کنند از فرستادن گل و قلب به عنوان ابزار لایک خودداری کرده و با ادبیات و ایموجیهای محترمانه و رسمی پاسخ خبرنگاران را بدهند.
۱۰. مراقب باشند که "بین خودمان بماند" یک شوخی بیشتر نیست.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست