دوشنبه 5 آذر 1403 شمسی /11/25/2024 11:52:52 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:12492
  • زمان انتشار:سه شنبه 12 فروردين 1399-17:33
  • کاربر:
بیرونیت گزارش می‌دهد:

نگرانی از کمبود لیتیوم در آینده، احتمال احتکار لیتیوم توسط کشورها را در بر دارد. به منظور رسیدگی به مسئله افزایش آلودگی، گرم شدن کره زمین و از بین رفتن منابع طبیعی، استفاده از خودروهای برقی در جهان به عنوان راه حلی برای این مسائل مطرح شده است. مس، نیکل و لیتیوم در ساخت باتری های وسایل نقلیه برقی مورد استفاده قرار می گیرند. در این گزارش به سرمایه گذاری‌های انجام شده در این زمینه و جزئیات آن‌ها اشاره شده است.
احتمال احتکار لیتیوم برای ساخت خودروهای برقی

بیرونیت، مرجان فضلی: یک وسیله نقلیه برقی به جای موتور احتراق داخلی که با سوزاندن ترکیبی از سوخت و گاز، نیرو تولید می‌کند، از یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند. بنابراین، این نوع وسایل نقلیه به عنوان یک جایگزین احتمالی برای وسایل نقلیه نسل فعلی، به منظور رسیدگی به مسئله افزایش آلودگی، گرم شدن کره زمین، از بین رفتن منابع طبیعی هستند. مس، نیکل، لیتیوم و مواد معدنی مرتبط با آن اجزای اصلی هستند که در ساخت باتری های وسایل نقلیه برقی و سایر قطعات مورد استفاده قرار می گیرند.

آنگونه که بتری یونیورسیتی گزارش داده، نیاز به تامین منابع کافی لیتیوم در مواد اولیه ساخت این باتری، باعث تولید بیشتر لیتیوم در صنعت معدن شده است. یک باتری وسایل نقلیه الکتریکی از حدود ۴ کیلوگرم (۹ پوند) لیتیم استفاده می کند و اگر هر مرد، زن و نوجوانی در آینده سوار بر یک اتومبیل برقی شوند، کمبود لیتیوم ایجاد می‌شود.

حدود ۷۰ درصد لیتیوم جهان از دریاچه های نمکی تهیه می شود. باقیمانده از سنگ سخت استخراج می‌شود. موسسات تحقیقاتی در حال توسعه فناوری برای جذب لیتیوم از آب دریا هستند. چین بزرگترین مصرف کننده لیتیوم است و به احتکار آن مظنون است. چینی ها بر این باورند که اتومبیل های آینده مبتنی بر باتری های لیتیوم هستند و به همین جهت لیتیوم برای آنها مهم است.

بیشتر منابع شناخته شده لیتیوم در بولیوی، آرژانتین، شیلی، استرالیا و چین است. همچنین گزارش‌ها نشان می دهند که برزیل نیز دارای ذخایر معدنی لیتیوم است که نه تنها از کیفیت بالاتری برخوردار است بلکه هزینه استخراج کمتری نیز دارد. در سال ۲۰۱۹، استرالیای غربی به اولین تولید کننده جهانی لیتیم، دومین تولید کننده جهانی عناصر نادر خاکی، سومین تولید کننده جهانی کبالت و چهارمین تولید کننده جهانی نیکل تبدیل شده است.

عرضه بسیار است و نگرانی از کمبود جهانی ممکن است منجر به احتکار کشورها شود. برای دستیابی به یک تن لیتیم، آمریکای لاتین از ۷۵۰ تن آب نمک، ماده اصلی لیتیم استفاده می کند. لیتیوم همچنین می تواند به دفعات نامحدود بازیافت شود. اما امروزه هیچ فناوری بازیافتی وجود ندارد که قادر به تولید لیتیوم به اندازه کافی خالص برای استفاده مجدد در باتری ها باشد. گفته می شود که ۲۰ تن باتری لیتیوم مصرف شده یک تن لیتیوم دارد. این به عرضه کمک می کند، اما بازیافت می تواند گران تر از استخراج یک منبع جدید لیتیوم باشد.

لیتیم معمولاً از آب نمک، یک فرآیند فشرده آب و انرژی استخراج می شود. ۰/۰۵-۱ میلی‌گرم لیتیم به ۱ لیتر آب نمک / معدنی نیاز دارد. مناطق سرشار از لیتیوم اغلب خشک هستند و باعث افزایش هزینه های استخراج می شوند. همچنین شرایط خشک و نمکی می تواند تاثیر بدی بر سلامتی انسان داشته باشد. استخراج آب دریا روشی گرانتر برای استخراج لیتیوم است.

ماینینگ نیز در گزارشی درباره‌ی آینده ‌ی این صنعت آورده است، اقدامات فولکس واگن در گسترش اتومبیل های برقی فرصت های جدید کسب و کار در ذخیره سازی و مدیریت انرژی را ایجاد می کند و از تجارت‌هایی که در حال حاضر در زمینه انرژی انجام می‌شود، پیشی خواهد گرفت.
باتری های ماشین الکتریکی می توانند باعث پایداری شبکه برق از طریق شارژ باتری در زمان عرضه زیاد برق و فروش مجدد برق به شبکه در مواقعی که منبع برق تولیدی از باد و انرژی خورشیدی کم است، می‌شود.
تا سال ۲۰۲۵ از طریق ماشین‌های الکتریکی ۳۵۰ گیگاوات ساعت ذخیره انرژی وجود خواهد داشت. بین سالهای ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰، این مقدار به ۱ تراوات ساعت افزایش می یابد.
این میزان انرژی بیشتر از آن است که هم اکنون توسط همه نیروگاه های برق هیدروالکتریک در جهان تولید می شود. این زمینه جدیدی از تجارت خواهد بود.

 

 

وزارت خزانه داری بریتانیا نیز بودجه ای را برای پشتیبانی از اتومبیل های برقی و فناوری به دام انداختن گاز کربن دی اکسید اختصاص داد و یک مضمون سبز را به بودجه ۲۷ میلیارد پوندی (۳۵ میلیارد دلاری) که برای ساخت جاده ها تعیین کرده بود، اضافه کرد.

آنها آخرین اقدامات را برای رسیدن به هدف صفر کردن آلودگی کربن تا سال ۲۰۵۰ ارائه کردند.
همچنین برای تقویت زیرساختهای شارژ وسایل نقلیه برقی نیز پول در نظر گرفته شده است که اطمینان می دهد رانندگان هرگز بیش از ۳۰ مایل از یک ایستگاه شارژ سریع دور نباشند. همچنین بودجه‌ای ۵۳۲ میلیون پوندی برای تشویق مصرف کنندگان برای استفاده از وسایل نقلیه دارای میزان انتشار بسیار کم گاز آلاینده، ایجاد شده است. این بودجه، مالیات بر این وسایل نقلیه با انتشار گاز صفر را کاهش می دهد.
به نظر می‌رسد رویاهای هند برای تبدیل شدن به قطب جهانی برای ساخت وسایل نقلیه برقی با یک مشکل اساسی روبرو است: عدم دسترسی آن به لیتیوم.
هند نیز که در آن تعدادی از آلوده ترین شهرهای کره زمین قرار دارد، برای تمیز کردن هوای سمی خود به سمت وسایل نقلیه جدید انرژی می رود. اما با وجود منابع اندک لیتیوم، مواد معدنی لازم برای ساخت باتری برای وسایل نقلیه برقی، باید منابع لیتیوم خود را از خارج از کشور تامین کند.

تولید وسایل نقلیه برقی هند متکی بر واردات لیتیوم از چین برای ساختن کاتدها و سلول‌های باتری است. دولت هند نیز برنامه ۱/۴ میلیارد دلاری برای تبدیل هند به قطب تولید وسایل نقلیه برقی و کاهش مالیات برای ترغیب خریداران این خودروهای پاکیزه، در نظر گرفته است. در حالی که صنعت ماشینهای برقی در هند در یک بخش کوچک باقی مانده است، تخمین زده می شود ۳،۰۰۰ خودروی برقی در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با ۳/۴ میلیون اتومبیل سوخت فسیلی در همان سال فروخته شده است. پیش بینی می شود که این کشور تا سال ۲۰۴۰، به چهارمین بازار بزرگ تولید وسایل نقلیه برقی تبدیل شود. به گفته بلومبرگ در آن زمان، یک سوم خودروهای برقی فروخته شده مربوط به کشور هند خواهد بود.
برنامه های مختلفی برای ساخت کارخانه های باتری یون لیتیوم در هند در دست اقدام است. در همین حال، چین - بزرگترین بازار وسایل نقلیه برقی در جهان - در زنجیره تامین باتری برجسته است. حدود سه چهارم ظرفیت تولید سلول های باتری در چین است و شرکت های چینی کنترل بی نظیری روی مواد اولیه باتری و تجهیزات فرآوری مورد نیاز داخلی و خارجی دارند.
شرکت های هندی در تلاش برای جستجوی سهام در منابع خارج از کشور و احتمالاً برای حمایت بیشتر از ظرفیت تولید مواد اولیه در هند هستند.

 

 

در این کشور سرمایه گذاری مشترکی بین سه شرکت دولتی شرکت ملی آلومینیوم ، شرکت مس هندوستان و شرکت اکتشاف مواد معدنی برای به دست آوردن معادن لیتیوم و کبالت در خارج از کشور تشکیل شده است.
در حالی که چندین سازمان در این کشور در پی تاسیس کارخانه ساخت باتری‌های لیتیومی هستند، شرکت باتری ساز آمارا راجا نیز یک کارخانه مونتاژ برای این نوع باتری‌ها راه خواهد انداخت.
در ماه ژوئن سال قبل نیز مانی‌کاران هند با نئومتالز استرالیا توافق نامه ای را برای سرمایه گذاری مشترکی جهت ارزیابی توسعه یک پالایشگاه لیتیوم در هند با ظرفیت ۱۰،۰۰۰ تن تا ۱۵۰۰۰ تن محصول نهایی به امضا رساند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین